Profesjonalna Fotografia Wnętrz i Nieruchomości

Od ponad dziesięciu lat tworzę wirtualne panoramy 360. Aktywnie uczestniczę w programie Google Street View Trusted. Tworzę wirtualne spacery w technologii Google Street View w bardzo wysokiej jakości. Fotografuję wnętrza i nieruchomości. Witam na mojej stronie.

Strona główna > Blog > Pozycjonowanie serwisów www - przydatne wskazówki

Pozycjonowanie serwisów www - przydatne wskazówki

Niedziela 20 października 2013, przez Radosław Sobik

Pozycjonowanie stron (ang. SEO) to termin oznaczający wszelkie działania prowadzące do tego, aby dana strona pojawiała się na jak najwyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. Ponieważ wyszukiwarki stron są największym źródłem odwiedzin dla większości serwisów internetowych, warto abyś zainteresował się tym tematem.

JAK DZIAŁAJĄ WYSZUKIWARKI?

Dokładne działanie algorytmów wyszukiwarek, a w szczególności największej z nich - Google - nie jest do końca poznane. Możemy jedynie zaobserwować pewne prawidłowości oraz czynniki, które wpływają na pozycję danego serwisu. Do najważniejszych należą: link popularity, zawartość witryny, popularność witryny.

Link popularity

Link popularity jest czynnikiem oznaczającym ilość oraz jakość odnośników prowadzących do danej witryny. Najłatwiejszym sposobem na zwiększenie tego parametru jest wymiana linków między stronami (najlepiej o zbliżonej tematyce), katalogowanie stron oraz wszystkie inne metody pozyskiwania odnośników przychodzących.
Linki przychodzące to nadal najważniejszy czynnik w algorytmach ustalających pozycję strony. Należy jednak przywiązywać szczególną uwagę do ich źródła, ponieważ ostatnie zmiany w wyszukiwarkach wniosły ze sobą kary za tzw. "złe linki". Jak rozpoznać wartościową stronę, na której warto postarać się o publikację odnośnika?

Po pierwsze trzeba zachować zdrowy rozsądek. Jeśli strona wygląda na zadbaną, posiada unikalną szatę graficzną i wartościową treść dla użytkownika, to z pewnością staje się potencjalnym miejscem do umieszczenia na niej odnośnika do pozycjonowanej strony. Ale to nie wystarczy. Jeśli nie znamy do końca historii serwisu, warto zbadać kilka parametrów, które decydują o jego "atrakcyjności" z punktu widzenia SEO. Są to parametry takie jak: PageRank, TrustRank, Domain Authority, Page Authority, wiek domeny, ilość linków przychodzących itd. Ogólnie rzecz biorąc, im wyższa będzie ich wartość, tym mocniejszy i bezpieczniejszy będzie link pozyskany z takiej strony. W sieci istnieje bardzo wiele serwisów, które oferują darmową możliwość zbadania podanych parametrów. Istnieją również specjalne programy przeznaczone do tego celu, jednak zazwyczaj są płatne.

Oprócz jakości serwisów z których linkujemy, ważna jest także budowa samych linków. Każdy odnośnik składa się co najmniej z adresu, do którego zostaniemy odesłani po jego kliknięciu oraz tzw. anchora, czyli tekstu (lub innego elementu), który widzi użytkownik. Staraj się pozyskiwać głównie linki tekstowe, ponieważ są one najbardziej efektywne, pamiętając jednocześnie o odpowiednim doborze anchorów. Testy pokazują, że aby uzyskać najlepsze efekty i bezpiecznie pozycjonować stronę, należy różnicować anchory na:
- pozycjonowane słowa kluczowe (ok. 20%),
- frazy branżowe (nazwa firmy, produktu itp. - przynajmniej 40% udział wszystkich anchorów),
- inne.

Zawartość witryny (struktura, treść) i jej optymalizacja

Optymalizacja strony jest kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie. Dobrze zoptymalizowana witryna z wartościową treścią w przypadku łatwiejszych fraz może pozycjonować się niejako samodzielnie. Po ostatnich aktualizacjach algorytmu Google, bardzo duże znaczenie ma wspomniana treść strony. O ile w przypadku serwisów informacyjnych lub blogów, bogata treść jest naturalną cechą tych witryn, tak w przypadku np. wizytówki firmowej, warto stworzyć dział z darmowymi artykułami dotyczącymi branży w jakiej działa dana firma. Z pewnością pomoże to uzyskać wyższe pozycje, ale również może przyczynić się do uzyskania naturalnych linków do strony.

Ponieważ każda witryna internatowa składa się z pewnych wspólnych elementów, prześledzimy te najważniejsze, które mają największy wpływ na pozycjonowanie strony. Są to:

Tytuł strony (Meta Tag title): Tytuł powinien być interesujący, ponieważ często pojawia się w wynikach wyszukiwania oraz jako nagłówek w przeglądarce. Powinien dobrze odwzorowywać zawartość danej podstrony, a co najważniejsze, zawierać przynajmniej jedno słowo kluczowe, na które zamierzamy pozycjonować podstronę. Zaleca się, aby jego długość nie przekraczała 80 znaków. Ważne jest także, by był on unikalny w obrębie całej witryny.

Opis strony (Meta Tag de ion): Opis strony powinien mieścić się maksymalnie w 256 znakach, ponieważ jest to maksymalny zakres brany pod uwagę przez wyszukiwarki. Jest on coraz częściej ignorowany podczas ustalania rankingu wyników wyszukiwania, ale ponieważ optymalizujemy witrynę nie tylko dla wyszukiwarki Google, warto go rzetelnie uzupełnić.

Słowa kluczowe (Meta Tag keywords): Meta Tag keywords jest całkowicie ignorowany przez Google, ale jeśli pozycjonujesz strony dla wszystkich wyszukiwarek, warto go uzupełnić. Pamiętaj aby najważniejsze słowa znalazły się na początku oraz aby ich nie powtarzać. Zaleca się podawanie do 8-10 słów kluczowych. Pamiętaj również, aby zawarte w tym tagu słowa kluczowe znalazły się w treści witryny.

Treść/zawartość (Tag body): Tag body zawiera całą treść witryny, widoczną dla użytkownika. Oczywistym jest, że treść strony zależy przede wszystkim od jej tematyki, ale warto trzymać się kilku zasad podczas jej publikacji. Wyszukiwarki internetowe podczas ustalania wartości danej witryny dla internautów, zwracają uwagę na:
- występowanie słów kluczowych w treści,
- miejsce w którym występuje dane słowo (im jest ono ważniejsze w kontekście pozycjonowania, tym wyżej w strukturze strony powinno się znaleźć).
- gęstość słów kluczowych w treści (nie powinna przekraczać 5%),
Warto przynajmniej jednokrotnie wyróżnić dane słowo kluczowe w treści, np. poprzez użycie znacznika <b> lub <i> .
Nie wolno zapomnieć również o właściwym linkowaniu wewnętrznym, czyli odnośnikach do dalszych podstron serwisu. Musimy zadbać o to, by każda podstrona serwisu była dostępna dla użytkownika, najlepiej za pomocą maksymalnie 2-3 kliknięć.
Każdą podstronę optymalizuj maksymalnie dla 2 fraz, ponieważ większa ich ilość to trudniejsze pozycjonowanie, oraz bałagan spowodowany niejednoznaczną tematyką danej podstrony.

Popularność strony

Popularność strony ustalana jest przez wyszukiwarki na podstawie czasu spędzonego na danej witrynie oraz ilości przejść do strony pochodzących z wyników wyszukiwania.
Aby zachęcić internautów do dłuższej wizyty na stronie, musimy oczywiście dostarczyć interesujących treści oraz zachęcić do odwiedzin serwisu za pomocą atrakcyjnego tytułu. Im większy będzie parametr popularności witryny, tym wyżej strona będzie pozycjonowana.

Serwisy społecznościowe

Poza wymienionymi wyżej czynnikami mającymi wpływ na pozycję strony, warto również zainteresować się serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, G+, Tweeter itp. Mają one coraz większy wpływ na pozycjonowanie, a w szczególności funkcje takie jak "Lubię to", "Google +1". Są to funkcje przeznaczone do oceny danych treści, produktów, czy marki i na ich podstawie algorytmy wyszukiwarek mogą ocenić przydatność danej witryny dla internautów. Poza pozytywnym wpływem mediów społecznościowych na SEO, są one także same w sobie doskonałym źródłem nowych odwiedzających.
Rejestracja w wymienionych serwisach jest bardzo prosta, jednak ich prowadzenie oraz publikowanie nowości, które zachęcą użytkowników do przejścia na naszą stronę wymaga wiele czasu. Jeżeli go nie masz, możesz zlecić taką usługę osobom trzecim.

PODSUMOWUJĄC

Pozycjonowanie stron jest skomplikowanym i jeszcze nie do końca zbadanym procesem. Jednak przedstawione powyżej informacje powinny umożliwić postawienie pierwszych kroków w tej dziedzinie początkującym pozycjonerom. Pamiętaj, że Twoje działania muszą wyglądać na naturalne, dlatego nie dodawaj zbyt wiele linków w krótkim czasie oraz stosuj umiar w optymalizacji swojego serwisu.